Rådgivning
Westin & Partners Försäkringsmäklare AB förmedlar främst försäkring från samarbetspartners till serviceorganisationen Hjerta. Vid rådgivning ges personliga rekommendationer med förklaring till varför en viss produkt bäst svarar mot kundens krav och behov.
Westin & Partners Försäkringsmäklare AB företräder alltid kunden men utför inte "opartisk och personlig analys".
Opartisk och personlig analys innebär att förmedlaren ska lämna rådgivning efter en analys att ett tillräckligt stort antal försäkringsavtal på marknaden, vilka ska vara tillräckligt diversifierade med avseende på typ och produktleverantörer för att säkerställa att kundens mål på lämpligt sätt kan tillgodoses.
Erbjudandet
Vi erbjuder försäkringsbaserade investeringsprodukter inom sparande för pension med traditionell livförvaltning, fondförsäkring, depåförsäkring och kapitalförsäkring.
Vid händelser som sjukdom, dödsfall och olycksfall ekonomisk hjälp genom olika trygghetslösningar som sjukförsäkring, efterlevandeskydd, betalningsbefrielse vid långvarig sjukskrivning, olycksfallsförsäkring, privatvårdsförsäkring och gruppförsäkring.
Fullmakt
Med fullmakt är vi kundens företrädare och ges behörighet till insyn i försäkringar. Det finns i normalfallet två olika fullmakter, informationsfullmakt och skötselfullmakt (förmedlingsfullmakt). Informationsfullmakten ger oss rätt att inhämta information om försäkringsinnehav. Skötselfullmakten (förmedlingsfullmakten) ger oss rätten att både inhämta information samt att företräda kunden gentemot försäkringsbolag.
En fullmakt kan gälla tillsvidare, tidsbegränsas och återkallas. Om du som kund skriver en ny fullmakt innebär det att den ersätter den gamla fullmakten.
Fullmakter hanteras numera digitalt via www.fullmaktskollen.se men det förekommer fortfarande för vissa kunder fysiska pappersfullmakter.
Uppdragsavtal
Som grund för ett uppdrag finns ett uppdragsavtal. Detta kan vara muntligt eller skriftligt.
Uppdragsavtalet anger villkoren för samarbetet och i detta uttrycks befogenheten.
Möte
Tillsammans med kunden anpassar vi försäkringslösningar efter behov och önskemål. Som vi ser det är den bästa grunden för samarbete via personlig kontakt.
Ersättning
Som kund har ni möjlighet att påverka avgifter, ex omfattning av rådgivning, val av förvaltningsform, -traditionell livförvaltning, fondförvaltning, depåförvaltning och underliggande fondval.
Ersättning till förmedlarbolaget sker via provision från försäkringsbolaget som har den förmedlade försäkringen. Som underlag för ersättningen gäller försäkringsavgifterna som belastar kundens försäkringsavtal.
