Westin & Partners Försäkringsmäklare AB

 

                                                                                                    

 

Tillstånd
Westin & Partners Försäkringsmäklare AB, org.nr 556428-5582, är försäkringsförmedlare med tillstånd och under tillsyn av Finansinspektionen. Bolaget har rätt att distribuera alla slags livförsäkringar samt är registrerat hos Bolagsverket. 

Läs gärna mer om gällande lagstiftning för försäkringsförmedlare på Finansinspektionens hemsida www.fi.se.
Finansinspektionen, Box 7821, 103 97  STOCKHOLM, tel 08-787 80 00.

Uppgifter om bolagsregistrering finns hos: Bolagsverket, 851 81  SUNDSVALL. www.bolagsverket.se

Konsumentverket, Box 48, 651 02 KARLSTAD, tel 0771-423300.

Westin & Partners Försäkringsmäklare AB, är anslutet till branschföreningen Insuresec AB. Med hjälp av regelverk, disciplinnämnd, kriterier för kompetens och kunskapstester syftar Insuresec´s verksamhet till att öka kvalitén och kundnyttan för rådgivning och distribution av försäkringar i Sverige. Regelverket anger att förmedlare ska agera korrekt , professionellt och med kundens bästa för ögonen d.v.s god försäkringsdistributionssed.

Försäkringsförmedling regleras genom Lag (2018:1912) om försäkringsdstribution och kompletteras av bestämmelser i Förordning (2018:1231) om försäkringsdistribution och i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om försäkringsdistribution (FFFS 2018:10).

Om ni inte är nöjda
Om du av någon anledning inte är nöjd med en tjänst som Westin & Partners levererat måste du höra av dig så snart som möjligt.
Har du klagomål anmäls ärendet skriftligen till Westin & Partners, Att. klagomålsansvarig, Verkstadsg 9, 117 36 STHLM, e-mail: info@westinpartners.se

Om klagomålet är att betrakta som ett enkelt fel eller missförstånd kommer detta att åtgärdas snarast möjligt. Kan vi inte besvara ditt ärende inom 14 dagar från det att vi tar emot klagomålet får du skriftlig information om detta samt om den fortsatta handläggningen av ärendet. Westin & Partners ambition är att ett klagomål ska behandlas snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. Om du trots allt inte är nöjd efter att du klagat skriftligen kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se, alternativt Konsumenternas försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se eller allmän domstol.

Personuppgiftsklausul
Hantering av personuppgifter

Nedan följer en beskrivning av hur och varför Westin & Partners behandlar personuppgifter om sina kunder.
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som lever, t.ex. uppgifter som kan identifiera den fysiska personen genom ett namn, ett identifikationsnummer, en lokaliseringsuppgift, eller online-identifikationer.
Westin & Partners behandlar personuppgifter som är nödvändiga för att kunna bedriva verksamhet som försäkringsförmedlare. Till exempel för att kunna göra en bedömning av om en viss lösning passar kund.
Westin & Partners behandlar alltid personuppgifterna i enlighet med aktuell dataskyddsreglering.
Det är inte lämpligt att skicka känsliga personuppgifter eller personnummer via e-post utan att innehållet krypteras. Detta gäller både Westin & Partners och kunderna. Om Westin & Partners upptäcker en säkerhetsöverträdelse som mycket sannolikt kan utgöra en allvarlig risk för våra kunders rättigheter, rapporterar Westin & Partners detta till kunden i enlighet med dataskyddsregelverket.


Varför och hur behandlar Westin & Partners personuppgifter?
Syftet med Westin & Partners behandling av kundens personuppgifter är att identifiera kunden och uppfylla Westin & Partners försäkringsförmedlingsuppdrag. Westin & Partners använder endast system med tillräcklig säkerhet för att lagra och behandla personuppgifter. Det är endast ett urval av personer som hanterar och har tillgång till eventuella känsliga uppgifter i Westin & Partners system och alla hos Westin & Partners omfattas av tystnadsplikt.

Vilka personuppgifter behandlar Westin & Partners?
Uppgifter som Westin & Partners behandlar kan kategoriseras enligt följande:
Administrativa uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress och personnummer
Uppgifter om kundens behov av försäkring.
Ekonomisk situation
Arbetssituation
Familjesituation
Målsättningar
Försäkringsskydd
Finansiella placeringar 
Känsliga personuppgifter, hälsodeklaration. 
Personuppgifter som syftar till att uppfylla kraven i lagen om undvikande av penningtvätt. 
Information som är nödvändig för att utföra kontroll mot EU:s sanktionslistor.

Vilka behandlingsgrunder använder vi?
Vissa personuppgifter är nödvändiga att behandla för att uppfylla det uppdrag Westin & Partners har. Detta gäller bland annat namn och kontaktuppgifter samt uppgifter som ligger till grund för behovsanalys och liknande.
Om Westin & Partners uppdrag innebär att Westin & Partners ska behandla hälsoinformation eller andra känsliga personuppgifter om kund, kommer Westin & Partners före behandlingen att inhämta kunds samtycke. Detta kan när som helst dras tillbaka, och behandlingen av personuppgifterna upphör. Behandlingen av personuppgifter som ägde rum när samtycket var aktivt kommer inte att påverkas av återkallandet. Westin & Partners kommer emellertid att radera de aktuella personuppgifterna om det saknas laglig grund för att fortsätta lagringen.

Vem levererar Westin & Partners personuppgifter till?
Personuppgifter kan lämnas till offentliga myndigheter, om detta följer av lagstadgad upplysnings- eller utlämningsplikt.
Om det är nödvändigt för Westin & Partners att använda ett personuppgiftsbiträde, behandlar personuppgiftsbiträdet endast personuppgifter efter detaljerade instruktioner från Westin & Partners. Detta för att säkerställa kundens rättigheter och skydda kundens integritet. Eventuella tredje parter som mottar personuppgifter från Westin & Partners omfattas av tystnadsplikt enligt avtal.

Hur länge lagrar Westin & Partners personuppgifter om kunderna?
Westin & Partners lagrar inte personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för att uppfylla syftet med behandlingen. Enligt lagen om försäkringsförmedling samt lagen om försäkringsdistribution måste dock uppgifterna sparas i 10 år efter det senaste förmedlingstillfället enligt preskriptionsbestämmelserna i dessa lagar. Den personliga informationen kommer därefter att raderas omedelbart.

Kunds rätt till insyn, rättning, radering och dataöverföring
Insyn
Kund har rätt att få insyn i de uppgifter vi behandlar om denne. Det innebär att kunden har rätt att få veta vilket syfte och behandlingsgrund Westin & Partners använder sig av, vilka uppgifter om kund som Westin & Partners behandlar, vilka mottagare eller kategorier av mottagare till vilka personuppgifterna vidareförmedlats till, vilken tid personuppgifterna lagras samt var uppgifterna inhämtats ifrån.

Rätt att kräva rättning och radering
Om kund tror att Westin & Partners har registrerat uppgifter om kunden som är oriktiga eller ofullständiga, har kund alltid rätt att begära rättelse av de aktuella personuppgifterna. Kund kan kräva att Westin & Partners tar bort personuppgifter om uppgifterna inte längre är nödvändiga för att uppfylla syftet med behandlingen; om kunden drar tillbaka sitt samtycke om samtycke har använts som grund för behandling; om kund motsätter sig behandlingen och det inte finns några andra lagliga grunder för att fortsätta behandlingen; eller om uppgifterna har behandlats olagligt. Kund har också rätt att invända mot behandlingen av personuppgifter om kund anser att det är något Westin & Partners inte gör rätt i förhållande till personuppgifterna.

Rätt till dataöverföring
Kund har alltid rätt att begära ut de personuppgifter Westin & Partners har lagrat om kund på ett strukturerat sätt och i ett maskinläsbart format. Kund har också rätt att kräva att Westin & Partners flyttar över sådana personuppgifter som behandlas och lagras till exempelvis en annan förmedlingstjänst via kund. Rätten till överföring förutsätter dock att Westin & Partners behandlar personuppgifterna med stöd av ett samtycke från kund eller för att uppfylla Westin & Partners uppdrag (avtal). Överföringen gäller bara sådana personuppgifter som kund själv har lämnat. Om Westin & Partners har lämnat ett råd till kund kan kund inte begära att en sådan uppgift ska överflyttas till någon annan via kunden.

Kontaktinformation
Data Protection Officer (DPO):
Om kund har frågor om hur Westin & Partners behandlar personuppgifter eller vill infria rättigheter enligt denna klausul, vänligen kontakta Westin & Partners personuppgiftsansvarig via e-post: info@westinpartners.se
DPO är pålagd tystnadsplikt och är skyldig att hindra andra från att få tillgång till eller kunskap om kunds personliga information om inte samtycke har erhållits. Sekretess gäller också efter avslutat arbete.

Hur klagar kund på behandlingen?
Integritetsskyddsmyndighetens jobb är att kontrollera att personuppgiftsregelverket följs. Om kund upplever något kunden anser är ett brott mot regelverket, vänligen skicka in en skriftlig förfrågan till Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.

Cookies
På Westin & Partners hemsida framgår hur Westin & Partners hanterar cookies enligt vid var tid gällande policy.